29 JUNI- måndag

På morgonen vid 07.00 vaknade både jag och min rumskamrat Hélène och eftersom det var svinkallt, vilket jag inte alls hade förväntat mig så fick jag låna en långärmad av henne. (Min resväska vägde knappt 10kg, med tanken på att jag ville shoppa och att jag endast tog med shorts,klänningar, linnen och t-shirt). Hursom så presenterade vi oss för varande och gick tillsammans ut till köket för att äta frukost, där jag även träffade den andra tjejen som bodde där- Lara. Hon hälsade och sa inte så mycket mer, då tänkte jag..jösses hur ska jag klara av att bo med två tjejer som knappast kan engelska.

Men den tanken försvann när Christa (värdmamman) kom in och hälsade på oss alla. Även sönerna kom in och hälsade glatt på mig. (jag var den sista som kom så dem andra tjejerna hade pojkarna redan lärt känna). Efter frukosten skjusade Christa oss till skolan, för att vi skulle slippa bussen första dagen och hon visade oss alla buss-stopp och genvägar vi kunde ta. Seriöst blev jag bara förvirrad, tänk er själva- lilla jag i ett helt nytt land och ska då lära mig alla vägar.

Aja, när vi väl var framme i skolan sa hon att vi kunde ta bussen 20 Carpinteria eller 21 Express (som går mycket snabbare) hem. Sen åkte hon iväg med grabbarna till dagis/sommarskola.

Väl i skolan träffade jag Carlos, och stod och pratade med honom, pressenterade Lara och Hélèna och sedan öppnades dörrarna och alla skulle in och "registrera" sig och få all material, s k väskor till pennor till ja busstabell osv.

Efter det så satte jag och Lara oss ner bland alla soffor och andra elever och då fick jag syn på Linnéa (hon satt på samma buss från gårdagen, men jag sa inget då utan hörde bara att hon var från sverige). I vilket fall så började jag prata med henne och vi garvade jätte mycket och pratade om hur roligt detta kommer bli osv osv osv. Sen så fann Lara sin vän Elina som också satt i bussen från gårdagen. Så Jag och Linnéa började umgås mer och Lara och Elina fann varandra (båda pratade tyska).

Från ingenstans börjar en svensk kille (som var rätt snygg) fråga vart vi var från, självklart började jag svara på engelska och insåg hur fjantigt det var haha, en reaktion antar jag och det var på så sätt vi lärde känna Lucas (som var rätt jobbig, men snäll på samma gång).

Vi fick därefter information att gå till provsalen och göra ett test, som var både lätt och svår.
Efter testet var det lunch dags och jag och Linnéa gick till Vons och köpte mat, istället för från "lunchvagnen" där dem hade typ hamburgare och allt onyttigt haha. Juste, jag och linnéa köpte även 2kg jordgubbar för 3dollar. Så sjukt goda!!


Efter lunchen så skulle alla samlas för att gå en Santa barbara guide tour, och då sa "ledaren" att hursom så kom ihåg SOLA street, den gatan skolan ligger på. Så ifall man skulle gå vilse och behövde ta en taxi så skulle man säga EF school on Sola street. Då visningen började ta slut samlades alla i samlings salen på skolan och fick därefter schemat och all information om morgondagen.

När skoldagen var över var jag bara tvugen att gå shoppa lite kläder till mig själv, vi begav oss till state street (där alla buktiker ligger längst två långa gator, gatorna låg mittemot varandra och sedan var det väg mittemellan, hänger ni med?) Vi gick förbi forever 21 och dem skulle öppna dagen efter, så vilken time-ing av oss att komma den vecka säger jag bara. Men eftersom tiden gick så fort så hann jag aldrig gå längre, utan var tvugen att börja vända och lämna Linnéa och hennes roomates.

Själv gick jag och var tvungen att hitta tillbaka till skolan för att möta upp Lara och Hélèna för hemgång med buss, tror ni jag hittade? Seriöst så visste jag verkligen inte vart jag var, det enda jag kom ihåg från guide touren då han sa Sola Street, gick runt som en galning och letade efter skylten men inte fan hitta jag den. Mobilen hade dött också så jag hade lite panik, tänk er själv.......ensam i en ny stad och kan inte vägen, åh jag och mitt lokalminne alltså. Men tillslut då jag gav upp hoppet och bara gick fick jag syn på en byggnad som såg simular ut, jag gick mot den byggnaden och såg sedan SOLA ST. Fatta glad jag var, och bara några meter till stod mina rumsvänner.

Vilken lättnad säger jag bara, haha! - vi kom iaf hem tygga och missade middagen precis, eftersom vi inte visste hur långtid bussenfärden skulle ta osv så kom vi hem runt 19.00. Och middagen är vid 18.00, först blev föräldrarna oroliga och trodde att vi hade gått vilse eller något och sa att det inte var någon fara.

Vi åt maten och gick till vårat rum, sedan kommer Christa och frågar om jag ville ta en runt med Bunzo (vet inte hur det stavas) Och självklart tackar man inte nej, så Christa, jag och hunden tog en runda och hon berättade lite mer om själva Carpinteria. Sjukt mysig stad säger jag bara!!

När vi väl var hemma så gjorde vi inte så mycket, utan jag och Hélèna umgicks lite och jag fick sitta framför datorn lite, tror jag minns inte. Men tiden gick väldigt fort iaf och eftersom jag och Hélèna fick samma schema och hamnade i samma klass hade vi sovmorgon :)

Det var väl i princip allt tror jag, - dem senare dagarna kommer  bli lite svårare att komma ihåg, iaf detaljerat men har nog mer bilder från dem dagarna.

 



jag började ta bilder dagen efter, så nästa inlägg kommer alla bilder från den 30 juni


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback